ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة الا بالله , اللهم اني اسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى

كلمات قصيدة عمرو قطامش عن ثورة 25 يناير

كلمات قصيدة عمرو قطامش عن ثورة 25 يناير مدونة سمعنا مزيكا كلمات الشعر حلمنتيشى الشاعر عمرو قطامش سمعنا مزيكا
 
http://www.mbc.net/mbc.net/Arabic/Image/Entertainment/01-04-2011/mainarab.jpg 
قالوا عنى شاب سيس لا أعرف غير التهييس ,,
وثقافة عمرى تتلخص فى شات الياهو والفيس ,,
بنطالى يسقط عن وسطى شبرين كـ شاب خنفيس ,,
وأقول الـ Hey وأتبعها بالـ Thanks أو Man أو Peace ,,
وأتفتف فى شعرى جلاً او بالتوكة والدبابيس ,,
اتقبل منك السب وأقبل قولك انى سيس ,,
فبـ صرخة شاب سيس ,,
سقط نظااااامـ ورئيس !

ومحطة إعلام الـ كاكى رخصتهمـ كانت ملاكى ,,
قبل الثورة اخترناه وبايعناه .. بعد الثورة غنوا لولاكى ,,
يوماً قلبت التلفاز لمحطة اعلام الكاكى ,,
لأتابع اخبار الثورة بعد ان افتعلت ارباكى ,,
قالت مذيعة بلهجة سريعة ,,
معنا مسئول كبير ليناقش امر التحرير ,,
أوجدنا حلاً لنقلل عدد المحتشدين على الميدان ,,
قطع الماء وقطع النور وقطع الفول .. مع إلغاء النت وشبكات المحمول ,,
ولنقضى على المليونية .. اوجدنا حلاً وبسرعة ,,
وبدون نقاش وجدال .. قد الغينا يوم الجمعة ,,
كى نهدأ برهه وننام .. خلى الأسبوع ست أيام ,,
ولأثبت للعالم إنى اهتم بدينى للأبدى ,,
فـ صلاة الجمعة يا ولدى كمؤازرة سنصليها مع اخوتنا يوم الاحد ,,

ميرسى .. ميرسى يا فندم ,,
معنا شاب شرير .. من ميدان التحرير ,,

يا ناس انام على الأرض .. والجسم من البرد يكاكى ,,
والمعدة صارت خاوية .. كالصحراء بلا أشواك ,,
لا تشكو من هضم حتى .. من اسهال او امساك ,,
والإعلام يقول بأنا نلهط وجبات الكنتاكى ,,

يا مصر انا لم يأخذنى للثورة حبك ألاكى ,,
يا مصر انا لم يأخذنى للثورة حبك ألاكــ !!

عذراً إنقطع الإرسال ,,
جائتنا إنباء مهمة ,,
حذروا فزروا ؟!!!
صــــــــــح ,,
نــجــحــت الـثـووورة ,,
نجحت ثورتنا يا عاالمـ ,,
نــجــحــت ثـووورتـنـا ,,

ماذا ستقول يا فندم ؟!!
مبروك للشعب ولينا .. فاليوم فهمنا الحرية ,,
مبروك لشباب ناضل .. من أجل الديمقراطية ,,
كنا دوماً معهمـ فيها .. والله الأدرى بالنية ,,

عذراً لحظات ونواصل .. بعد فواصل إعلانيه ,,

لو شاكك او عندك خوووف .. قلقان من ضربة مولتوف ,,
لو خايف من غزة مطواة .. هتجليك منهم على سهوة ,,
لو عايز تتحلى بصحة .. لا تخاف على صوتك من ضحى ,,
ولا تهرب من اى مناورة .. خد لك بق عصير الثورة ,,

عصير الثورة .. الشــعــب يــريــد طــعــمـ الــبــرتــقــال ,, يا معشر تجار الثورة .. لم يبقى مكان لغبى ,, احترموا ثورتنا كانت .. تشبه معجزة لنبى ,, احترموا الثورة واحترموا .. شهداء الوطن العربى ,,

 
  مدونة سمعنا مزيكا
لدخول الموقع اكتب فى جوجل مدونة سمعنا مزيكا
sm3na-mazika.blogspot.com
انضم إلى اصحاب مدونة سمعنا مزيكا على الفيس بوك وشاركهم برأيك اضغط هنا

رسالة أحدث رسالة أقدم

27 Responses to “كلمات قصيدة عمرو قطامش عن ثورة 25 يناير”

  1. شكككككرررررررررررررررراااااااا

    ردحذف
  2. بجد انا عجبتنى القصيدة قوىىىىىىىىى

    ردحذف
  3. روعة والله
    انا أحمد شريف

    ردحذف
  4. بصراحة عمرو قطامش كان فعلا يستحق الفوز هو وجونى مادنيس وانا نفسى كان يبقى ليا موهبة زيه

    ردحذف
  5. هذة القصيدة فى غاية الروعة والجمال وهى نالت اعجاب الكثير من الناس

    ردحذف
  6. حلو قوى
    قوى

    ردحذف
  7. روعة روعة روعة ربنا يحميك

    ردحذف
  8. انا بكتب شعر ونفسى ابقى معروفة ادعولى بس ازاى هوصل لكده وما ليش اى علاقة بالوسط الفنى

    ردحذف
  9. ابتعلى اى قصيدة تكتبها وانا هحطهالك فى المدونة مساهمة منى ليك

    ردحذف
  10. يا جماعه استاذ عمرو قطامش ده شاعر كويس جدا مش بس كويس ده استاذ وبيتمته بروح مرحه جدا وده اهم حاجه فيه انا بشكره لانه رفع راس بلدي مصر فوق في اول موسم لarbs got talent زيه زي ناس كتير في بلدنا عندهم حاجات كتير عايزين يعملوها ومش لقيين فرصه ينشروها لازم كلنا نهتم بالافكار اللي لازم ننمي بيها بلدنا مصر و الوطن العربي كله

    ردحذف
  11. طبعا فظيع بس صراحة جونى كان احسن انا مصري وصوت لقطامش وما هانش عليا ابن بلدى بس بصراحة اللى كان الاولى بالجايزة جونى لان ده اكتشاف مواهب والشعر موهبةاه بس موهبة منتشرة جدا فى ناس كتيرة تقدر تعملها بس موهبة جونى ماحدش يقدر يعملها

    ردحذف
  12. اينعم موهبة الشعر منتشرة بس الموهبة الحقيقية ان الشاعر يال قصيدة روعة قبل البث والصعود على لمسرح بربغع ساعة وانا ما اختلفتش ان جونى كان يستحقها بس عمرو كمان كان يستحقها انا شاعرة ونفسى ابقى نص عمرو قطامش

    ردحذف
  13. الشاعر عمرو قطامش دا شاعر ممتاز في الشعر في برنامج اربس جوت تلنت بس ياريت يتالق اكتر واكتر انا كمان شاعرة مثله استاذة في الشعر

    ردحذف
  14. انا عايزة القصيدة اللى قالها فى الحلقة الاخيرة من arab's got talent

    ردحذف
  15. http://sm3na-mazika.blogspot.com/2011/04/arabs-got-talent_09.html دى الكلمات بتاعت الحلقة الاخيرة من البرامج لحضرتك

    ردحذف
  16. الله عليك يا عمرو قطامش كلامك جميل والله انت فنان

    ردحذف
  17. اللة ربنا يفتح عليك الشرقية بتحيك

    ردحذف
  18. قصيدة جميلة جدااااااااااااااااااا

    ردحذف
  19. جملة جدا القصيدة دى وانا بحبها اوى اوى وكل قصايدك مش بس دى و يريت المزيد من النجاح والقصايد الحلوة دى وربنا يوفقك

    ردحذف
  20. روعة طحنthank you

    ردحذف
  21. جميلة اوووووووووووووووووووي انا اسماء

    ردحذف
  22. يجنن والله ككلام تحفة

    ردحذف
  23. جميييييلة جدا جدا وانا بدي اشكر عمرو قطامش كتييير على هلقصيدة المعبرة واااااو بصراحة واااو شكرا اختي | اخوي على كتابتها لينا

    ردحذف
  24. بصراحة انا بحب عمرو قطامش جدا جدا وبسمع كل اشعارة واحلى واحد سمعتة برهوم فى كلية العلوم

    ردحذف
  25. انا روضة احب عمر القطامش جدا هوا بجد يستحق الجوائز اللى هوا خدها

    ردحذف
  26. جامددددددددده جدا
    بجد تحفه

    ردحذف

اذا كان الكلام معكوس او انجليزى او لم يفتح الشات اضغط هنا
اهلا ومرحبا بكم فى شات بنات مصر

صفحة بنات مصر على الفيس بوك لاضافة صندوق الشات فى موقعك اضغط هنا لتغيير اسمك فى الشات اضغط اول اسم باللون الاخضر فى القائمة على اليمين تغيير الصورة من نفس مكان تغيير الاسم اذا كانت اللغة انجليزية اعمل رفرش للصفحة نرجو الالتزام بقواعد الشات لتجنب الطرد
ننصح باستخدام متصفح فايرفوكس لفتح الشات بسهولة